Tre gånger per år bjuder Midsona Foodservice på exklusiva trendrapporter där vi både tittar på beteendeförändringar men också hur dessa leder till trender och ger några exempel på hur restaurantörer runt om i världen anpassat sin verksamhet för att öka sin försäljning utifrån rådande trend.

Vill du vet mer om de trender som vi presenterar och hur ni kan använda det i er verksamhet, kontakta oss genom att skicka ett mail till foodservice@midsona.se

TREND #1 - STORMARKNADER & DETALJHANDEL

• Medan många restauranger stängde ned under Covid,
ökade stormarknaderna sin försäljning markant.
• Nu, ”efter Covid”, när människor återvänder till restauranger
fokuserar stormarknaderna på att inte som innan
Covid förlora försäljning till restaurangbranschen.
• Stormarknaderna adderar food courts som drivs av
lokala restauranger för att förbättra shopping-upplevelsen,
även juicebarer med alkoholhaltiga drycker.
Försäljning skulle annars fångas upp av återöppnade
restauranger.

EXEMPEL #1 - GHOST KITCHEN
• Stormarknader lägger också till ghost kitchen kluster så att
koncept kan bytas ut nästan över natten för att hålla kunderna
exalterade.
• Ghost kitchen har en stor försäljning till kunder utanför stormarknaderna
genom att erbjuda leverans med samma utkörningstjänster
från tredje part som restauranger vanligtvis använder.
• Allt fler lägger till sittmöjligheter vid restaurangerna i butiken
eftersom de vet att när kunderna dröjer kvar spenderar de
också mer på att köpa livsmedelsprodukter.

EXEMPEL #2 - RESTAURANGBUTIKER
• Stormarknader lägger till fler restaurangbutiker för att öka
kund- upplevelsen i butiken ...
• Det byggs även mathallar för att hålla kunderna engagerade
så de tillbringar mer tid på att handla.
• T ex. En av världens största stormarknadskedja utökar sitt
utbud med minst två stora restaurang varumärken och söker
ytterligare restauranger till sina stormarknader.

EXEMPEL #3 - DETALJISTER SOM INTE SÄLJER LIVSMEDEL
• Detaljister som inte säljer livsmedel försöker också attrahera
matkunder som annars skulle återvända till restauranger.
• Ett franskbaserat Café har öppnat två pop-up uteserveringar i
anslutning till märkesklädesbutiker för att attrahera kunder till
butiken.
• I USA har en märkesklädesbutikskedja startat med att erbjuda
lokala restauranger pop-up yta utan kostnad för att driva trafik
till sina butiker.

TREND #1 - SAMARBETE

• Den globala hälso- och ekonomiska situationen, tvingar
människor som arbetar inom restaurang branschen
att arbeta närmare tillsammans för att hjälpa varandra.
Vi kallar detta ”Att bygga restaurang nätverk”.
• Distributörer kan också spela en stor roll i dessa nätverk.
• Två restauranger med olika inriktning, men med samma
kvalitetskrav, kan tillsammans skapa synergieffekter
och nya affärsmöjligheter

EXEMPEL #1 -BAGEL+PIZZA SAMARBETE
• En bagelrestaurang började producera sina bagels i en vedeldad
ugn, vilket gjorde dem mycket distinkta.
• De uppfann en pizzainspirerad bagel.
• De började samarbeta med en lokal pizzabutik för att utveckla
en italienskinspirerad bagelsmörgås.
• Pizzan var med i fyrkantiga vinklar så att de skulle hålla bättre
när de hämtas eller levereras.
• Den vedeldade ugnen användes sedan för att servera bagels
under dagen och pizza under kvällen.

EXEMPEL #2 - VIN+SOPPA+BRÖD
• Ett gäng mathantverkare samlades för att laga olika alternativ
av soppa i burk med bröd från hantverksbageri. Du beställer
dem online och hämtar dem i en vinbutik i din område.
• Det öppnar upp en möjlighet att få extra försäljning för alla
tre samarbetsföretagen.

EXEMPEL #3 - GASTRO+COCKTAIL+POPUP
• Singapore Tourist Board samarbetar med fyra Michelin-kockar
och lokala gastrobarer i en serie popup restauranger.
• Varje restaurang serverar en signaturrätt med lämplig cocktail.

TREND #2 - TA EN DEL AV DEN BREDA MARKNADEN

• Välkända kockar utvecklar genomtänkta versioner av massmarknads snabbmat .... Och lyckas ta ut ett högre pris för t. ex. grytor, pajer, hamburgare, pizza, rotisseri kyckling
• För vissa restauranger har pot-pies blivit stora, året runt-rätter.

• En del Michelin restaurang har även specialiserat sig på exklusiva hamburgare
• I t. ex Köpenhamn startade en Michelin restaurang en pop up hamburgare restaurang som har utvecklats till en helt ny verksamhetgren.

FAKTORER SOM DRIVER KONSUMTIONEN AV MÅLTIDER HEMMA

• En reaktion på Covid-19.
• Beräknas fortsätta även efter att vacciner har levererats.
• Fortsatt arbeta hemifrån.
• Fortsatt onlineutbildning.
• Fortsatt motvilja mot folkmassan.
• Nyfunnna nöjen att laga mat och äta hemma med familj

DATA: MÅLTIDER I HEMMET

• PRE-COVID: 33% av det totala antalet måltider som
konsumeras hemma.
• MID-COVID: 55% av det totala antalet måltider som
konsumeras hemma
• POST-COVID: ?%
• Obs: Varje 1% förändring efter Covid i USA = 20 miljarder
dollar!

TREND #1 - TÄNK OM VAD EN RESTAURANG ÄR

• Restauranger måste utvecklas utanför deras fyra väggar
• Hitta nya inkomstkällor, nya distributionskanaler.
• Justera menyerbjudanden för att öka kvaliteten på maträtter för konsumtion utanför lokalerna.
• Tänka om gällande förpackning.
• Utveckla nya strategier för utomhusservering.

TREND #2 - RESTAURANGER MÅSTE KONKURRERA MOT STORMARKNADER

• Sälja specialförpackade varor som normalt inte finns i stormarknader: mjöl, spannmål, exotiska grönsaker, kryddor.
• Erbjuder färdigförpackad mat för snabb upphämtning, som stormarknader har gjort.
• Sälja färskt och mörat kött
• Erbjuda produkter med restaurangens varumärke för nya vägar i konsumenternas hem.

TREND #3 - TILLAGNING AV NYA TYPER AV MATRÄTTER I HEMMAKÖKET

• Konsumenterna är mer självsäkra i sina kök.
• Nyfikna på nya ingredienser och nya smaker. 
• Håll koll på matlagning från krigshärjade länder, särskilt Mellanöstern, och undertryckande regeringar, särskilt Östeuropa.

TREND #4 - OMPRÖVNING AV MÅLTIDSKASSAR

• Restauranger utvecklar nu egna måltidskassar.
• Skickar kompletta middagar till hushåll.
• Använd egna livsmedel plus märkesförpackade varor.
• Restauranger samarbetar med att utveckla måltidskassar.
• Få restaurangnamn till hemmakök.